Tiistai 10.3.2015
Koreografia-prosessi
on osaltani alkanut jo aiemmin, mutta kirjoitusprosessi alkaa nyt.
Tanssipedagogiikan paperikansio on hukassa, kotona sen kyllä pitäisi
olla, haluaisin käyttää aikaa sen etsimiseen.
Olen
ottanut ensimmäisiä askeleita ja tehnyt merkintöjä vihkooni. Se
päivä oli seesteinen ja olotila virtaava. Oli tunne, että
käsittelen koreografiassani mahdollisesti tämänhetkistä
vaihettani tanssimisen suhteen. Opintojen myötä olen ehkä palannut
vai saapunut suhtautumaan tanssiin vakavammin, se on erikoista,
yllättävää, turvallista ja kotiintulevaa. En tiedä onko se hyvä
vai huono, mutta tuntuu, että vihdoinkin, näin sen kuuluikin mennä.
En kuitenkaan tietääkseni odota mitään tiettyä tulevalta, vain
matkaa.
Ensin
koreografian kirjoitusosuustehtävä oli unohtunut jonnekin aivojen
sopukoihin, hyvä kun kaverit muistuttivat tai tuli puheeksi.
Sattumalta olin muutenkin lainannut Kaisa-kirjaston tanssihyllyn
lähes kokonaisuudessaan itselleni, joten Kirsi Monnin Olemisen
poeettinen liike (2004) on jo lainassa. Olen hieman lueskellut ja
selaillut sitä, pidän siitä. Koska opiskelen myös sosiologiaa ja
olen innostunut siitä, ilahduin Heidegger-jutuista, muissa
yhteyksissä en ole hänen työhönsä, siis Heideggerin, niin
tutustunutkaan. Monen mielestä voi kuulostaa teennäiseltä tai
ärsyttävältä, mutta se ilo ja tunne, jota vaikkapa sosiologiasta
ja filosofiasta löydän, on jotain aivan tiettyä. Siinä tuntuu
sivistys, historian havina, vastaukset. Miten paljon olen sieltä
löytänyt, mitä en koskaan olisi arvannut, minäkö miettimässä
sellaisia, olisin joskus aiemmin itseltäni kysynyt, tai voin kysyä
vieläkin.
Ensimmäiset
askeleet ja tanssillinen olo muutenkin viime aikoina on ollut hauras,
kysyvä, arkakin? Mutta jostain syystä sen ehkä kuuluu mennä niin,
enkä tiedä onko se huono. Lapsi ja tanssi -kurssilla minun
viisiminuuttisen kohdalla sanottiin, että päätä vain, sinä olet
opettaja, mikä oli tervetullut ja varmasti osuva kommentti, mutta
itse pohtiessa sitä jälkeenpäin mietin myös sen lisäksi, että
tietyllä tavalla en haluakaan olla liian varma opettajana jos sitä
teen, aiemminhan en ole tehnyt. Haluan tutkia yhdessä, kysyä.
Vaikka toki ymmärrän, että lapset tarvitsevat opetuksessa
raamejakin.
Tiistai
17.3.2015
Viimeiset
päivät ovat olleet jotenkin kaikin tavoin tukkoisia, tuntuu että
katupöly tulee nenään, vaikka kauniin aurinkoista onkin. Toisaalta
liian lämpimät säät liian aikaisin tuovat mieleen myös
ilmastonmuutoksen, vaikka ilmeisesti yksittäisiä säitä onkin
vaikea yhdistää ilmiöön.
En
ole varma onko minulla nyt paljon asioita meneillään vai tulossa,
vai onko minulla vain tunne siitä, että näin olisi. Kuitenkin
tuntuu, että mieleni on välillä kuin sotaan valmistautumassa
kaiken tulevan kanssa. Stressaavat päivät aiheuttavat koreografian
kehittelyn suhteen myös sen, että voi tulla pelkoja siitä, että
mitä jos se ei kehity jos stressi vaikka jatkuisi, vaikka yleensä
ne ovat ohimeneviä tiloja.
On
keskipäivä ja olen kotona yksin, heräsin aika aikaisin itsekseni
ja tein mikropuuron ja kahvin. Eilen ei ollut kovin aikaansaava
päivä, joten nyt tartuin toimeen heti aamupalalla.
Nyt
istun keittiössämme, olohuoneen puolella on mielestäni aika
täydellinen paikka työstää koreografiaa, hyvä tai huono asia voi
olla, että siellä on peilejä. Siellä on sellainen jännä pieni,
tavallaan himmennetty ikkuna, mutta valoa tulee enemmän kulman
takaa, jotenkin valo siinä kohtaa on hyvä ja luonnollinen.
Jääkaappi hurisee ihan kotoisasti siinä lähettyvillä.
Käytännön
asioista muistin, että olen viikonloppuna äitini luona. Mikäli koreografian kuvaus menee sinne asti, minun täytyy
ottaa kamerat sun muut mukaan matkalle. Toisaalta paikan vaihdos voi
vaikuttaa kiinnostavasti koreografiaan.
Löysin
yhdestä amerikkalaisesta balettiblogista ihan kivoja
musiikkivinkkejä, joten laitoin sieltä insprioituneena Chopinia
soimaan.
Mittasin
Chopinin musiikilla Youtubesta, että läsnä koreografiassa ollen ja
Chopinin musiikkiin minulla olisikin yllättäen jo pari minuuttia
materiaalia, se tuntuu todella paljolta! Olen yllättynyt. Toisaalta
mieleen tuli heti, että pitäisi peilata kirjallisuuteen ja tietoon,
ja mistä minä nyt tiedän mitä tämä on, kun en ole varsinaisesti
koreografioita koskaan tehnyt.
Päätin
lukea Monnin Olemisen poeettista liikettä lisää tänään, onneksi
myös koreografiajakson monisteet (Ahjo 2014) ovat tallessa. Mietin
Soili Hämäläisen taito- ja prosessiorientoitunutta mallia tai
malleja. Taito-orientoitunut malli korostaa tietoa ja taitoa ja
prosessiorientoitunut malli mielikuvien, aistien ja tunteiden käyttöä
koreografisessa prosessissa.
Prosessiorientoituneessa
mallissa prosessiin keskittymällä opiskelija voi oppia tuottamaan
merkityksellistä liikettä. (Ahjo 2014.) Rupesin miettimään, onko
minun liikkeeni merkityksellinen? Ainakin lähdin hakemaan sitä
siten, että se tuntuisi hyvältä ja siltä, mikä minusta tulee.
Hämäläisen mukaan prosessin seurauksena tanssi löytää itselleen
muodon ilman koreografin tietoisia valintoja. (Ahjo 2014.) Ajattelen,
että onneksi olemme niin paljon tanssipedan opinnoissa keskittyneet
juuri tähän, muuten en tiedä pystyisinkö sitä liikettä
löytämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti