tiistai 22. joulukuuta 2015

Odotan vain matkaa, koreografiatehtävän päväkirja osa 1

Tiistai 10.3.2015

Koreografia-prosessi on osaltani alkanut jo aiemmin, mutta kirjoitusprosessi alkaa nyt. Tanssipedagogiikan paperikansio on hukassa, kotona sen kyllä pitäisi olla, haluaisin käyttää aikaa sen etsimiseen.

Olen ottanut ensimmäisiä askeleita ja tehnyt merkintöjä vihkooni. Se päivä oli seesteinen ja olotila virtaava. Oli tunne, että käsittelen koreografiassani mahdollisesti tämänhetkistä vaihettani tanssimisen suhteen. Opintojen myötä olen ehkä palannut vai saapunut suhtautumaan tanssiin vakavammin, se on erikoista, yllättävää, turvallista ja kotiintulevaa. En tiedä onko se hyvä vai huono, mutta tuntuu, että vihdoinkin, näin sen kuuluikin mennä. En kuitenkaan tietääkseni odota mitään tiettyä tulevalta, vain matkaa.

Ensin koreografian kirjoitusosuustehtävä oli unohtunut jonnekin aivojen sopukoihin, hyvä kun kaverit muistuttivat tai tuli puheeksi. Sattumalta olin muutenkin lainannut Kaisa-kirjaston tanssihyllyn lähes kokonaisuudessaan itselleni, joten Kirsi Monnin Olemisen poeettinen liike (2004) on jo lainassa. Olen hieman lueskellut ja selaillut sitä, pidän siitä. Koska opiskelen myös sosiologiaa ja olen innostunut siitä, ilahduin Heidegger-jutuista, muissa yhteyksissä en ole hänen työhönsä, siis Heideggerin, niin tutustunutkaan. Monen mielestä voi kuulostaa teennäiseltä tai ärsyttävältä, mutta se ilo ja tunne, jota vaikkapa sosiologiasta ja filosofiasta löydän, on jotain aivan tiettyä. Siinä tuntuu sivistys, historian havina, vastaukset. Miten paljon olen sieltä löytänyt, mitä en koskaan olisi arvannut, minäkö miettimässä sellaisia, olisin joskus aiemmin itseltäni kysynyt, tai voin kysyä vieläkin.

Ensimmäiset askeleet ja tanssillinen olo muutenkin viime aikoina on ollut hauras, kysyvä, arkakin? Mutta jostain syystä sen ehkä kuuluu mennä niin, enkä tiedä onko se huono. Lapsi ja tanssi -kurssilla minun viisiminuuttisen kohdalla sanottiin, että päätä vain, sinä olet opettaja, mikä oli tervetullut ja varmasti osuva kommentti, mutta itse pohtiessa sitä jälkeenpäin mietin myös sen lisäksi, että tietyllä tavalla en haluakaan olla liian varma opettajana jos sitä teen, aiemminhan en ole tehnyt. Haluan tutkia yhdessä, kysyä. Vaikka toki ymmärrän, että lapset tarvitsevat opetuksessa raamejakin.

Tiistai 17.3.2015

Viimeiset päivät ovat olleet jotenkin kaikin tavoin tukkoisia, tuntuu että katupöly tulee nenään, vaikka kauniin aurinkoista onkin. Toisaalta liian lämpimät säät liian aikaisin tuovat mieleen myös ilmastonmuutoksen, vaikka ilmeisesti yksittäisiä säitä onkin vaikea yhdistää ilmiöön.

En ole varma onko minulla nyt paljon asioita meneillään vai tulossa, vai onko minulla vain tunne siitä, että näin olisi. Kuitenkin tuntuu, että mieleni on välillä kuin sotaan valmistautumassa kaiken tulevan kanssa. Stressaavat päivät aiheuttavat koreografian kehittelyn suhteen myös sen, että voi tulla pelkoja siitä, että mitä jos se ei kehity jos stressi vaikka jatkuisi, vaikka yleensä ne ovat ohimeneviä tiloja.

On keskipäivä ja olen kotona yksin, heräsin aika aikaisin itsekseni ja tein mikropuuron ja kahvin. Eilen ei ollut kovin aikaansaava päivä, joten nyt tartuin toimeen heti aamupalalla. 

Nyt istun keittiössämme, olohuoneen puolella on mielestäni aika täydellinen paikka työstää koreografiaa, hyvä tai huono asia voi olla, että siellä on peilejä. Siellä on sellainen jännä pieni, tavallaan himmennetty ikkuna, mutta valoa tulee enemmän kulman takaa, jotenkin valo siinä kohtaa on hyvä ja luonnollinen. Jääkaappi hurisee ihan kotoisasti siinä lähettyvillä. 

Käytännön asioista muistin, että olen viikonloppuna äitini luona. Mikäli koreografian kuvaus menee sinne asti, minun täytyy ottaa kamerat sun muut mukaan matkalle. Toisaalta paikan vaihdos voi vaikuttaa kiinnostavasti koreografiaan.

Löysin yhdestä amerikkalaisesta balettiblogista ihan kivoja musiikkivinkkejä, joten laitoin sieltä insprioituneena Chopinia soimaan.

Mittasin Chopinin musiikilla Youtubesta, että läsnä koreografiassa ollen ja Chopinin musiikkiin minulla olisikin yllättäen jo pari minuuttia materiaalia, se tuntuu todella paljolta! Olen yllättynyt. Toisaalta mieleen tuli heti, että pitäisi peilata kirjallisuuteen ja tietoon, ja mistä minä nyt tiedän mitä tämä on, kun en ole varsinaisesti koreografioita koskaan tehnyt.

Päätin lukea Monnin Olemisen poeettista liikettä lisää tänään, onneksi myös koreografiajakson monisteet (Ahjo 2014) ovat tallessa. Mietin Soili Hämäläisen taito- ja prosessiorientoitunutta mallia tai malleja. Taito-orientoitunut malli korostaa tietoa ja taitoa ja prosessiorientoitunut malli mielikuvien, aistien ja tunteiden käyttöä koreografisessa prosessissa.

Prosessiorientoituneessa mallissa prosessiin keskittymällä opiskelija voi oppia tuottamaan merkityksellistä liikettä. (Ahjo 2014.) Rupesin miettimään, onko minun liikkeeni merkityksellinen? Ainakin lähdin hakemaan sitä siten, että se tuntuisi hyvältä ja siltä, mikä minusta tulee. Hämäläisen mukaan prosessin seurauksena tanssi löytää itselleen muodon ilman koreografin tietoisia valintoja. (Ahjo 2014.) Ajattelen, että onneksi olemme niin paljon tanssipedan opinnoissa keskittyneet juuri tähän, muuten en tiedä pystyisinkö sitä liikettä löytämään. 

  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti