tiistai 26. maaliskuuta 2013

Koulu ja eronteon mekanismit


"Koululaitos oikeuttaa tietynlaisen habituksen, toisin sanoen puheen, tyylin, maun, tavat, tottumukset ja elämänarvot, ilmeet, eleet ja asennot, jotka ovat sille ominaisia. Kun koulun valtakulttuuri kohtaa eri yhteiskuntaryhmien elämänehtoja ilmentävät habitukset, ylimpien ryhmien valikointi ja alimpien sulkeminen ulos alkavat. 

Parhaiten kelpaavat ja selviävät ne, joiden habitukseen on kotikasvatuksessa istutettu ylemmille ryhmille tyypilliset ilmaisu-, arvostus- ja olemisen tavat. Tästä rakenteellisesta valikoinnista huolimatta uskotaan yleisesti, että koulumenestys on yhteessä yksilöllisiin kykyihin ja ahkeruuteen. 

Käytännössä koulu toimii kuitenkin niin, että sosiaaliset ja kulttuuriset erot muutetaan lahjakkuuseroiksi. Menestykseen tarvittavat pääomat ovat eliitin hallussa, ja varsinkin parhaimpina pidetyt, arvostetuimmat koulut lujittavat symbolisen väkivallan avulla tätä eliitin erityisasemaa."

(Liljander 1999)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti